Pepsi is in de VS een nieuw project gestart: The Pesi Refresh Project: Het is een marketingactie om Amerikaanse gemeenschappen te vernieuwen. Pepsi zal voor het eerst (in 23 jaar!) geen TV spot kopen tijdens de fameuze Super Bowl finale, hét best bekeken sport event in de Verenigde Staten. Het 20 miljoen dollar budget dat voor het spotje gereserveerd stond wordt volledig in een Social Media campagne gestoken met de naam Pepsi Refresh. Hiermee financieren ze een verscheidenheid aan maatschappelijke projecten door heel Amerika. Pepsi vraagt kijkers om haar ‘Refresh’ website te bezoeken waar Amerikaanse bedrijven en particulieren projectvoorstellen kunnen indienen die bijdragen aan duurzaamheid. Elke maand kent het bedrijf 1,3 miljoen dollar toe aan projecten die de meeste stemmen hebben gekregen. Ook Pepsi wil de maatschappij laten weten dat zij duurzaam onderneemt. Pepsi wil in 2015 in verhouding tot 2006 20 procent minder water en 25 procent minder energie verbruiken. In plaats van simpelweg doneren aan bestaande liefdadigheidsinstellingen, wordt de Pepsidrinker uitgenodigd om te stemmen op die projecten waarvan zij denken dat Pepsi ze financieel moet steunen...
Pepsi-fans en alle Amerikanen hebben dan door middel van een prijsvraag 10 dagen de tijd om ideeën in te dienen. Er mogen ideeën ingebracht worden in categorieën waaronder gezondheid, kunst en cultuur, eten en onderdak, de planeet en buurten en onderwijs. Na de 10 dagen termijn voor de indiening, mag het publiek stemmen en worden de top-projecten beloond met prijzen van $ 5.000, $ 25.000, $ 50.000 of $ 250.000.
Deze inspanning van Pepsi is onderdeel van de 'Pepsi Refresh Everything' campagne. Deze campagne startte ongeveer twee jaar geleden met de slogan: 'Elke generatie vernieuwt de wereld'. Via Facebook en blogs kan iedereen zijn bijdrage toevoegen. Pepsi laat hiermee zien dat 'sharen' het nieuwe geven is, het perfecte voorbeeld van 'Co-donation/Generation G'
Deze inspanning van Pepsi is onderdeel van de 'Pepsi Refresh Everything' campagne. Deze campagne startte ongeveer twee jaar geleden met de slogan: 'Elke generatie vernieuwt de wereld'. Via Facebook en blogs kan iedereen zijn bijdrage toevoegen. Pepsi laat hiermee zien dat 'sharen' het nieuwe geven is, het perfecte voorbeeld van 'Co-donation/Generation G'
Mike van de Bor
-Co-donation/Generation G-