donderdag 30 september 2010

De pijn van een wonderkind: Colin Benders

Het thema deze week is Authenticiteit. Wie of wat vind ik nu echt authentiek, was de vraag. Na lang wikken en wegen ben ik eruit.
Ik ben al sinds begin vorig jaar een boek aan het lezen. Over de Grens, waarin journalist Gert-Jaap Hoekman verschillende artiesten volgt op hun internationale tour. Dat lezen duurt niet al zo lang omdat het geen goed boek is, integendeel, meer omdat ik zelf geen lezer ben. Toch grijpt het me weer, keer op keer. Elke artiest in dit boek zou ik onder dit topic kunnen noemen, maar het laatste verhaal greep me.

Colin Benders: de pijn van een wonderkind.

Colin Benders,beter bekend als Kyteman met zijn ongelofelijke hiphoporkest die vorig jaar de muziekwereld in Nederland eigenhandig op zijn grondvesten deed trillen.

"Hij heeft geen controle meer. Hij, die net heeft ontdekt dat hij wat voorstelt, heeft geen grip meer. De stem zegt het tegen hem en hij luistert. HIj kan een boek lezen, een lied maken, eten koken, maar hé: waarom springt hij niet gewoon van het balkon?"

Op het podium veranderd hij, is hij Kyteman het wonderkind. Hij maakt muziek zoals niemand die ooit had gehoord. Zoals HIJ dat wil. Ik heb in de lessen Music Management geleerd dat elke hit begint met een refrein maar waarom heeft zijn volledig instrumentale 'Sorry' dan 27 weken in de charts gestaan. Omdat hij Kyteman is, iemand die iedereen grijpt.

"De trompetist leeft op tijdens de weekenden dat hij op het podium staat. HIj reist naar Turkije, Denemarken, Frankrijk, maar eenmaal terug in zijn flat is hij meteen weer in zijn eigen wereld. De stem in zijn hoofd gaat niet weg. Steeds vaker klinkt het mantra, haast vertrouwd, door zijn hoofd: je kunt natuurlijk een boek lezen, of een lied maken, wat eten koken, maar hé: je kunt ook van het balkon springen. Waarom toch niet?"

Colin had weer nieuwe inspiratie nodig, een nieuw project waar hij zich op kon storten. Daarom stopt hij, ondanks de velen aanvragen die nog steeds elke week binnenkomen 11 december 2009 met zijn Hiphop Orkest. Hij wil nieuwe projecten opstarten, met zijn eigen collectief. Kyteman doet wat hij wil, want hij is een wonderkind.

"Iedere keer als Kyteman 'Sorry' speelt, gaat hij in zijn hoofd terug naar zijn kamer in Overvecht. Naar zijn balkon. Hij voelt weer die pijn. De trompet van Colin klinkt berustend, maar dat verandert in een wanhopige schreeuw om hulp..."

- Anouk Schepers -

Authenticiteit: Calvé pindakaas

Authentiek is voor mij echt, betrouwbaar en gelijk aan het orgineel, zoals Calvé pindakaas.
Pindakaas wordt geproduceerd sinds 1948 en door de jaren heen is het idee achter het eten van pindakaas steeds hetzelfde gebleven: 'Wie is er niet groot mee geworden', 'hoe groot wil je worden', haal eruit wat er in zit'.



Enkele spraakmakende reclames;
Calvé Pindakaas reclame uit de jaren 80
Calvé Pindakaas reclame uit de jaren 90



-Nancy-

FairPhone - de eerste eerlijke mobiele telefoon

FairPhone - de eerste eerlijke mobiele telefoon
Vandaag gaat FairPhone van start. Blackberry’s, iPhones en Androids: de consument heeft volop keuze aan mooie en innovatieve mobiele telefoons. Maar wie een ‘eerlijke’ variant hoopt te vinden, komt bedrogen uit. FairPhone wil hierin verandering brengen.
 Consumenten beslissen
FairPhone is anders dan andere telefoonontwikkelaars. Het laat gebruikers zélf beslissen wat voor telefoon ze willen. Door hen via www.fairphone.org te laten samenwerken aan een mobiel die én mooi is én de nieuwste functionaliteiten heeft. Naast design en techniek kunnen zij op de site ook uitgebreid meedenken over de FairPhone-campagne. Bovendien betrekt FairPhone hen bij de zoektocht naar eerlijke grondstofwinning.



Nieuw inzicht
FairPhone wil zo’n eerlijke grondstof mee terug nemen naar Nederland en deze aanbieden aan producenten van mobiele telefoons. Als bewijs dat die eerste stap in de productieketen wel degelijk fair kan zijn. Veel grote telefoonproducenten zeggen dat deze garantie niet mogelijk is. FairPhone hoopt deze producenten tot een nieuw inzicht te brengen, om hen vervolgens uit te nodigen mee te werken aan de ontwikkeling én verkoop van een eerlijke telefoon.


Eigen community
FairPhone zal zich de komende maanden op veel manieren laten zien. Zo is het aanwezig op festivals, ontwikkelt het een eigen flagship store en wordt het sponsor van voetbalteams in Nederland en Congo. Ook komt er een online community. Op www.fairphone.org kan iedereen die wil meewerken aan de eerste ‘eerlijke’ telefoon ter wereld een eigen profiel aanmaken. Zij vinden op de site relevante blogs en video’s , kunnen zich opgeven voor de reis naar Congo en delen via challenges hun design- of campagne-ideeën.



-Nancy-
Enorme winsten
FairPhone richt allereerst de schijnwerpers op Congo. Hier komen twee belangrijke grondstoffen voor mobieltjes vandaan: koper en kobalt. De meeste lokale mijnwerkers halen deze mineralen onder erbarmelijke omstandigheden en voor een salaris van niks uit de grond. De rijke, vaak internationale mijnbouwbedrijven strijken ondertussen enorme winsten op. FairPhone gaat in Congo – samen met een documentairemaker en een Congo-expert – op zoek naar mijnbouw waarin mijnwerkers wél menswaardig (fair) behandeld worden.

woensdag 29 september 2010

Geisha's; authentieke gastvrouwen

Wat is authentiek? Authentiek is iets of iemand dat echt is, geloofwaardig en trouw is aan zijn eigen ik. Een voorbeeld voor mij zijn Geisha's. Deze Japanse vrouwen zijn een Japanse muze voor artiesten.

Een geisha (spreek uit als ‘geesja’) is een hoogopgeleide en gerespecteerde Japanse gastvrouw die zorgt voor vermaak op feestjes in theehuizen. Haar taak is de gasten te entertainen met een gesprek, zang, muziek en dans. Dit is niet alleen voor mannelijke gasten bedoeld, wat wel vaak de aanname is, maar net zo goed voor vrouwen.
De opleiding voor een geisha begint vaak al in het zesde of zevende levensjaar. De intrede van de nieuwe meisjes gebeurt in een ‘okiya’ ofwel een geishahuis. Daar blijven zij de hele periode van hun opleiding. Geisha's zijn trouw aan hun eigen okiya en werken in deze okiya aan hun opleiding en zelfontplooiing van hun kunsten.

In deze tijd is de interesse in het beroep van Geisha niet meer zo groot. Het is nu voor meisjes een bewuste keuze als ze Geisha willen worden. Ze leven voor hun opleiding als Geisha, iets waar ik veel respect voor heb en als je die keuze maakt vind ik dat je echt en uniek bent. Daarom vind ik deze vrouwen authentiek.

- by Cheryl

dinsdag 28 september 2010

Authentiek Sinterklaas en zijn Sinterklaasliedjes liedjes

Authentiek zie ik als iets (een persoon of ding) wat ouds is en trouw is aan zijn karakter en zijn persoonlijkheid en niet of weinig veranderd in de loop der jaren.
Sinterklaas vind ik een goed voorbeeld van authenticiteit.

Oorspronkelijk werd Sint Nicolaas alleen in het oosten van Europa geëerd. In de 13e eeuw werd besloten dat zijn naamdag ook in het westen een van de belangrijkste feestdagen was; in die tijd werd het Sinterklaasfeest in Utrecht al gevierd door de schoen van vier arme kinderen te vullen met geldstukken, in andere steden werd ook iets voor de armen gedaan.

Sinterklaasliedjes
Het zingen voor Sinterklaas is een van de belangrijkste gewoonten en tradities die met het Sinterklaasfeest verbonden zijn. De liederen, hoewel terug te vinden op geluidsdragers en in boeken, worden in de eerste plaats zingend doorgegeven van ouder op kind.
Sinterklaasliederen gaan dan ook al generaties mee en zijn weinig aan mode onderhevig - hoogstens kan men zeggen dat liederen, of coupletten, waarin in de eerste plaats gewaarschuwd wordt voor bijvoorbeeld de straf die Zwarte Piet kan uitdelen, na de Tweede Wereldoorlog langzaam in onbruik geraakt zijn.
Het zingen van Sinterklaasliedjes kwam in de zeventiende eeuw al voor, maar zoals het geval is met de meeste nu bekende volksliedjes is het huidige repertoire aan Sinterklaasliedjes in de negentiende eeuw vastgelegd en gepopulariseerd door de Amsterdamse onderwijzer Jan Schenkman. Van zijn hand is ook een van de bekendste Sinterklaasliedjes: Zie ginds komt de stoomboot. De melodie hiervan is wel gebaseerd op een ouder Duits lied. Andere liedjes, zoals Zie de maan schijnt door de bomen hebben een originele melodie.

- Ilse Evers

Authenticiteit: "Het streekproductenwinkeltje"

Bij authenticiteit spelen voor mij een aantal begrippen een belangrijke rol, namelijk:
- Uniek
- Origineel
- Echt
- Geloofwaardig

Mijn ultieme beleving van ‘Authenticiteit’ is: “Het Streekproductenwinkeltje”

Het is een regenachtige namiddag. Ik rij vanuit Tilburg in de auto richting het ‘Land van Maas en Waal’ waar ik mijn jeugd heb doorgebracht. In Afferden een klein plaatsje in de buurt van Druten stap ik uit de auto. De geur van gemaaid gras en gierlucht komt mij tegemoet. Naast een grote ouderwetse boerderij met rieten kap staat een klein winkeltje. Ik veeg mijn schoenen af en duw de deur open. Op het geluid van het klinkende deurbelletje komt een oudere vrouw aangelopen. Klompen, haar onder een doekje en geen make-up. Ik bestel een doosje eieren, een zak elstar appelen, punt graskaas en vraag om een potje ingemaakte jam. Uiteindelijk reken ik af met losse euro’s (een pinautomaat is namelijk niet aanwezig) en verlaat het winkeltje met een tas vol met overheerlijke streekproducten.

maandag 27 september 2010

Authenticiteit: The Body Shop

Een authentiek merk is voor mij een merk dat dicht bij zichzelf blijft, een sterke overtuiging heeft en hier ook trouw aan is.

The Body Shop doet op zekere hoogte precies hetzelfde als Lush, een merk wat eerder is genoemd tijdens de lessen; er worden geen ingrediënten gebruikt die belastend zijn voor het mileu en het verpakkingsmateriaal is 100% recyclebaar. Het merk wil hiernaast niet alleen de aarde beschermen, maar zet zich ook in voor de mensen die er leven.
The Body Shop is zo ‘fair trade’, zet zich in voor vrouwen over de hele wereld die het slachtoffer zijn van huiselijk geweld en zorgde voor ‘awareness’ voor de grote wereldwijde HIV en AIDS problematiek.

The Body Shop probeert op deze manier niet alleen de aarde te beschermen, maar ontfermt zich ook over de mensen die er van afhankelijk zijn. Dit is het ideaal waarmee het merk 30 jaar geleden is opgericht en dit is het ideaal waar nu nog steeds mee gewerkt wordt. Dat is voor mij authentiek.






-Angelique

Authenticiteit: Peijnenburg

Met wat voor reclame ze ook komen, Peijnenburg blijft voor mij authentiek omdat het naar mijn idee altijd dezelfde peperkoek is. Als ik aan peperkoek denk dan denk ik aan Peijnenburg. Niet dat ik veel aan peperkoek denk maar toch!

Ik zie dan de fabriek (nog steeds gevestigd en te ruiken in het centrum van Geldrop) voor me waar werknemers boven ketels, achter ovens en naast lange lopende banden de peperkoek aan het bereiden zijn.





- Tom Coolen - 

Authenticiteit: Unox

Ik vind Unox authentiek, van de Elfstedentocht naar de nieuwjaarsduik en van de soep uit blik/zak tot de enige echte rookworst bij de stamppot.
Als ik aan Nederland denk, denk ik aan Unox. Het enige echte Nederlandse familie gevoel  en het samenzijn. De plaatjes spreken voor zich.





  -Nicky Lybaart

"Members Only" Fashion Line Requires an Invite to Buy


New German label VonRosen has figured out a brilliant new way to make people hate it: The line is available by invitation only. If you want to buy their clothes or even look at their clothes, you must submit an application, and they will decide if you are good enough to become a member. When you go to the website, it asks for your email address and invitation code. "No invitation code?" the site asks smugly. We click awkwardly. Can it see us? Does our hair look OK? Apparently not, because we're not even allowed to view the collection.
"Access is only granted to invited guests," the website announces. "You may also be nominated by an existing member. In selected cases we invite on demand. If you wish to receive a code, please let us know who you are a request@vonrosen.com." We tried shouting, "Don't you know who we are!?" at the computer, but we didn't have any more luck than Times reporter Eric Wilson, who sent in an application for his dog.
The line's founder, 33-year-old David Von Rosen, says he's had 10,000 requests in the past year and has allowed 1,500 people access to his hallowed halls website. One of his sweaters costs $675, and he says he's sold around 4,000 items. The only way you can tell if a short-sleeve polo shirt is a VonRosen short-sleeve polo shirt is by the little metal tag at the waist. We're glad to see that someone has finally gotten around to starting that tag-and-release program for douchebags.
But "exclusive" is never as exclusive as it sounds. The line sent invitation codes to Style.com and pimped the resulting write-up on their site, saying "As VONROSEN launches in the UK and the US, keep your eyes open for more articles and blogs about us as they pop up."
Von Rosen says the line's manufactured exclusivity is a reaction against so-called luxury labels that allow just anyone with a credit card to buy their clothes, which makes them seem much less exclusive. "It's so obvious it’s all about money," Von Rosen said. "The luxury brands try to squeeze every last penny from customers." Right, because exclusivity for profit is gauche, but exclusivity for publicity is art.

-Noëllle-

New Paint Stops Wi-Fi Stealing Neighbors

You may soon be able stop your packet sniffing, WEP cracking neighbors from stealing your precious internet with Wi-Fi blocking paint. Researchers from the University of Tokyo have developed an aluminum-iron oxide that resonates around the frequencies used by Wi-Fi. This means that it will absorb electromagnetic waves in that frequency.
So you ask, “why hasn’t this been developed already?” Well, until now most wave absorbing materials have only been able to block frequencies up to 50Ghz, while modern wireless communication uses frequencies above 100GHz. The structure of this new material distorts the bonds between oxygen and iron, allowing for absorption for frequencies up to four times higher than before.
Sounds like some fantastic stuff. So save the trouble of turning your house into a bunker equipped with Faraday cages and just paint your walls with a fresh coat of paint.
-Noëlle-

zondag 26 september 2010

Anti-stress tas

Vrouwen die lijden door stress zullen deze handtas van Diridondica’s helemaal cool vinden. Vrouwen zijn dol op tassen. Dat is natuurlijk al een hele winst. Vooral als je dan nog een tas kan maken, die goed is voor stress.
Deze tas is er nu. Genaamd ‘De Stress Collection’. De tassen zijn multi-flexibele en duurzame oppervlakken waar je je negatieve energie kan uitstoten. Je kunt knijpen, persen, trekken, krabben, duwen of squash de zak, zonder daarbij grote schade aan te richten. Geweldig toch!


Why it’s Cool:
Een handtas is echt iets voor vrouwen. Vrouwen zijn in deze samenleving harder gaan werken dan mannen. Hierdoor hebben zij een verhoogde kans op een burn-out of stress. Nou heeft deze ontwerpster een gadget ontwikkeld om de stress bij de vrouw te verminderen. Ze heeft dus gewoon gekeken naar de nieuwe maatschappij. Vrouwen aan de macht.
Deze tas is een mode accessoire. Hier zullen straks meer vrouwen mee lopen. Hopelijk kunnen ze hiermee ontstressen.

Aantrekkelijk:
Een tas is een accessoire die vrouwen altijd bij zich hebben. Je vergeet het nooit. Deze tas is dus een gadget waarmee je altijd kunt ontstressen. Je vergeet hem nooit. Daarnaast vind ik het ook nog een redelijk hippe tas (gezien vanuit het plaatje). Je loopt er niet mee voorschut. Wie ziet er nou dat je aan het ontstressen bent. Helemaal niemand!

-Nicky Lybaart

Slow cities

Slow cities and the slow movement

Fired by the success and support for Slow Food the Italians set about initiating the Slow Cities movement. Slow cities are characterised by a way of life that supports people to live slow. Traditions and traditional ways of doing things are valued. These cities stand up against the fast-lane, homogenised world so often seen in other cities throughout the world. Slow cities have less traffic, less noise, fewer crowds.

Slow and colorful
Slow and colourful


Towns in Italy have banded together to form an organization and call themselves the Slow Cities movement. In their zeal to help the world they have formed what amounts to a global organization that sets out to control which cities in the world can call themselves Slow Cities and which cannot.

Yet, the Slow Cities movement – Citta Slow – holds the power to assess a city that wants to be called a slow city. Citta Slow have developed a:
  • Manifesto – setting out the underlying principles
  • Charter of Association – cities wanting to be granted the status of Slow Cities must sign this charter
  • A list of member cities
  • Plans for an annual gathering.
No town or city with more than 50,000 residents may apply to be called a Slow City. The Slow City manifesto contains 55 pledges or criteria, grouped into six categories upon which cities are assessed; environmental policy, infrastructure, quality of urban fabric, encouragement of local produce and products, hospitality and community and Citta Slow awareness. To qualify to be called a Slow City and to use the snail logo, a city must be vetted and regularly checked by inspectors to make sure it is living up to the Slow City standard of conduct.

The principles of the Slow City movement are one we would like all cities no matter how big or small to live by. Hopefully the movement will continue and another grassroots slow city movement will operate in parallel whereby cities that cannot meet the strict criteria for one reason or another can still call themselves slow cities and continue to work towards sustainable living and the ethos of the slow movement.

Perhaps this new movement is already here. Check out slowlondon. As the site says: "Firstly, it is nothing new. There are people in cities all over the world who have found all sorts of ways to bring a sense of relaxation to places where it can often be stressful to live. slowlondon provides a place for these people to meet and share their ideas. On the other hand, there are many of us who are interested in finding out how to make commuting a pleasure rather than a chore....how to avoid fallling into bad habits at work just because everyone ele does it like that... how to reclaim time as the friend it really is.
"slowlondon hopes to provide inspiration and also support, because sometimes it requires a certain bravery to stand up and say no, there are other ways than this.
"The principles that underpin slowlondon apply to whichever city you live in. Some of the details may be different but on the whole, people all around the world face the same challenges."

- Ashley -
Je werkweek in een muf kantoor vol eentonige bureaus zit er op. Tijd om op het terras of in de tuin op adem te komen. Of moet dat anders? Twee designers ontwierpen bureaus met planten, gras en afwatering.



Bureauafscheiding met flora

Jin Sun en Seonkun Park, die deze week al eerder bij ons de aandacht opeisten met de Maptor,  introduceren nu de ‘Breathing Partition Stand’: een bureauafscheiding met planten, die automatisch wordt gevoed met water. Zo hoef je niet zelf telkens de planten water te geven, eigenlijk één van de redenen waarom de meesten sowieso van planten op het bureau zullen afzien.


Recyclebaar

Verder kun je de afscheidingsmuur in verschillende standen opzetten en opvouwen. En zelfs een grasmat onder je voet leggen. Mocht je nog naar die informatie nieuwsgierig geweest zijn: het bouwmateriaal, HDPE, is ook nog eens duurzaam, want recyclebaar.
- Jaimy

Pleasure, for men only?!

Vrouwen zijn nog altijd grootgebruiksters op het gebied van verzorgende producten. Desondanks gaan ook steeds meer heren overstag en gaan slaan heerlijk aan het scrubben, maskeren en hydrateren ná het scheren. Gebeurde dit voorheen vaak door een stiekeme lik uit de potjes van de vrouw des huizes, tegenwoordig heeft menig man dusdanig veel verzorgende producten in de badkamer staan, dat je er als moderne Eva bijna jaloers op zou worden! Producten voor echte mannen dienen doelgericht hun gevoelswereld en behoeften aan te spreken. Dit, zowel in de formuleringen (fris, niet plakkerig, snel in de huid trekkend, subtiele parfumering) als in de uitstraling van de verpakkingen (sobere kleuren, metallic looks, hout, leer, rubber etc…). 


Zelfs de meest verzorgingsbewuste Adams wisten tot nu toe zelden of nooit de weg naar de spa- en beautyinstituten te vinden. Of ze durfden deze stap mogelijkerwijs niet te nemen als ‘sterke’ geslacht, vanwege het ego? Daarom moet naast het behandelingsaanbod en de producten ook de inrichting van wellnessbedrijven meer doelgericht de gevoelswereld én specifieke behoeften van mannen aanspreken. De “Spa Impressies Mannenwerelden” op de beautybeurs in 2008 in Düsseldorf toonde daarom, hoe dit in het schoonheids- of wellnessinstituut verwezenlijkt kan worden. 


De Messe Düsseldorf en het Deutsche Wellness Verband, die de overkoepelende verantwoordelijkheid voor de speciale show dragen, hebben hiervoor destijds met Joachim Hallwachs, hallwachs & partner – the design company (Bad Ragaz) en Sylvia Glückert, Wellconsult (München), twee gerenommeerde experts binnengehaald voor de uitvoering hiervan. Onder de titel “PLEASURE: for men only” toonde Joachim Hallwachs een totaaloplossing die in elke body- en beauty behandelingsomgeving geïnstalleerd kan worden. Deze designer weet precies wat stoere mannen willen: noest wortelhout, stevig zwart graniet, edel leer, matglas, high-end tv- video- en soundsystems, glasvezel en bijzondere lichttechnieken. Zo luxe en mannelijk als de omgevingssfeer is, zo functioneel en efficiënt wordt deze ruimte benut. Helder, duidelijk en vooral no-nonsense! Op slechts 36 m2 bevonden zich een behandelruimte, een douchetempel, een sauna- en badnissen. Het geheel vormde een all-in-one treatment suite, die mannen moest verleiden als ware het een exclusieve Italiaanse sportwagen.


Dat Welness voor mannen booming business is, is ook in Belgie opgevallen. Onze zuiderburen hebben namelijk in hartje Anvèrs Total Male Concept. Een compleet wellness centre speciaal voor mannen. Zelf omschrijven ze het als: 
"Een verzorgd uiterlijk is niet alleen aangenaam om naar te kijken, maar straalt ook gezondheid en succes uit, mannen hebben er dus enkel baat bij om hun huid goed te laten verzorgen.


In volledige privacy kan de man bij Total Male Concept terecht voor professionele behandelingen op maat naar hun individuele behoeften. Dit alles met diverse hoogstaande producten - aangepast aan de mannenhuid - en vrijblijvend professioneel advies.'


Ik, als vrouw zijnde kan van dit heugelijk nieuws alleen maar heel gelukkig worden. Kom maar op met die verzorgde mannenhuidjes!


- Anouk Schepers - 
Time to De-stress