vrijdag 11 februari 2011

The Pepsi Refresh Project







Pepsi is in de VS een nieuw project gestart: The Pesi Refresh Project: Het is een marketingactie om Amerikaanse gemeenschappen te vernieuwen. Pepsi zal voor het eerst (in 23 jaar!) geen TV spot kopen tijdens de fameuze Super Bowl finale, hét best bekeken sport event in de Verenigde Staten. Het 20 miljoen dollar budget dat voor het spotje gereserveerd stond wordt volledig in een Social Media campagne gestoken met de naam Pepsi Refresh. Hiermee financieren ze een verscheidenheid aan maatschappelijke projecten door heel Amerika. Pepsi vraagt kijkers om haar ‘Refresh’ website te bezoeken waar Amerikaanse bedrijven en particulieren projectvoorstellen kunnen indienen die bijdragen aan duurzaamheid. Elke maand kent het bedrijf 1,3 miljoen dollar toe aan projecten die de meeste stemmen hebben gekregen. Ook Pepsi wil de maatschappij laten weten dat zij duurzaam onderneemt. Pepsi wil in 2015 in verhouding tot 2006 20 procent minder water en 25 procent minder energie verbruiken.  In plaats van simpelweg doneren aan bestaande liefdadigheidsinstellingen, wordt de Pepsidrinker uitgenodigd om te stemmen op die projecten waarvan zij denken dat Pepsi ze financieel moet steunen...

Pepsi-fans en alle Amerikanen hebben dan door middel van een prijsvraag 10 dagen de tijd om ideeën in te dienen. Er mogen ideeën ingebracht worden in categorieën waaronder gezondheid, kunst en cultuur, eten en onderdak, de planeet en buurten en onderwijs. Na de 10 dagen termijn voor de indiening, mag het publiek stemmen en worden de top-projecten beloond met prijzen van $ 5.000, $ 25.000, $ 50.000 of $ 250.000.
Deze inspanning van Pepsi is onderdeel van de 'Pepsi Refresh Everything' campagne. Deze campagne startte ongeveer twee jaar geleden met de slogan: 'Elke generatie vernieuwt de wereld'. Via Facebook en blogs kan iedereen zijn bijdrage toevoegen. Pepsi laat hiermee zien dat 'sharen' het nieuwe geven is, het perfecte voorbeeld van 'Co-donation/Generation G'

Mike van de Bor
-Co-donation/Generation G-

Mobiele magnetron

Een ideaal product voor het kamperen of opwarmen van eten terwijl je nog aan het werk bent. Je bent niet verbonden aan een plaats, zoals de kantine, en kunt het op elk gewenst moment gebruiken. Ook om je maaltijd onderweg op te warmen. Je rolt als het ware een band om de maaltijd, die je wel in een ronde pan moet doen, stelt de temperatuur en de tijd in en ondertussen werk je nog even door. Het is dus op te rollen net zoals een handdoek en neemt daarom er weinig plek in. Daarnaast is er een touchscreen in verwerkt waarop je de temperatuur kunt instellen en het geeft aan wanneer die is bereikt. In het steeds drukker wordende en hectische leven is dit een mooi voorbeeld van instant gratification. Geen tijd om te eten? Maak 't onderweg in de mobiele magnetron. Ook zelfs verkrijgbaar in een winkel in centrum Tilburg.

Mike van de Bor
-Instant gratification-
http://www.yankodesign.com/2010/03/24/wrap-a-little-heat/

Kamperen bij de boer!

Steeds meer recreanten zoeken voor hun vakantie een verblijfplaats in een landelijke omgeving. De rust van het platteland en het contact met het boerenleven en met de dieren op de boerderij wordt door velen prettiger ervaren dan een verblijf op de grote, onpersoonlijke en commerciële campings.

De Stichting Vrije Recreatie is de grondlegger van het 'kamperen bij de boer'.Net als vorig jaar organiseert de  SVR ook dit jaar een aantal vakantiebeurzen met als thema 'kamperen bij de boer'. Op 22 januari in de Expo in Houten, zaterdag 29 januari 2011 in de Brabanthallen in Den Bosch, zaterdag 4 februari in de Americahal in Apeldoorn en zaterdag 26 februari in WTC Expo in Leeuwarden. De toegang is gratis voor alle SVR-donateurs (op vertoon van een geldige donateurkaart) en vijf euro voor niet-donateurs. ‘Naast de schat aan informatie op deze beurzen maken alle bezoekers kan op een gratis verblijf op een van onze campings’, meldt de website van de SVR.
Kamperen bij de boer op boerencampings is goedkoop en het verblijf op boerderijcampings wint nog steeds aan populariteit. Ook minicampings zijn erg in trek, dat blijkt uit de spectaculaire toename van het aantal kampeerders op boerderijen. Het is inmiddels een serieuze bijverdienste voor de boer geworden. Boerencampings hebben wel een beperkt aantal sta- of verblijfplaatsen. De gemiddelde prijs voor kamperen bij de boer ligt zo tussen de 12 á 15 euro per overnachting. Op minicampings / boerderijcampings kan je alle noodzakelijke voorzieningen aantreffen als douches en toiletten.
Al met al een goed voorbeeld van 'local local' en enigszins van 'help me to destress'. Om het haastige leven te ontvluchten ga je kamperen op 'n kleine camping 'in de buurt'. Tijdens mijn middelbare schooltijd had ik 'n bijbaantje bij 'n boer in de buurt. De zaken gingen niet bijzonder goed. Uit wanhoop creëerde hij op 'n stuk land een kinderboerderij om wat geld 'erbij' te verdienen; dit is uitgegroeid tot een enorme camping genaamd Pukkemuk(naar zijn inmiddels overleden favoriete hondje Puk), waarvan de werkzaamheden al bijna 100% van zijn tijd innemen(!).



Mike van de Bor
-Local local/Help me to destress/Let me land-