woensdag 29 september 2010

Geisha's; authentieke gastvrouwen

Wat is authentiek? Authentiek is iets of iemand dat echt is, geloofwaardig en trouw is aan zijn eigen ik. Een voorbeeld voor mij zijn Geisha's. Deze Japanse vrouwen zijn een Japanse muze voor artiesten.

Een geisha (spreek uit als ‘geesja’) is een hoogopgeleide en gerespecteerde Japanse gastvrouw die zorgt voor vermaak op feestjes in theehuizen. Haar taak is de gasten te entertainen met een gesprek, zang, muziek en dans. Dit is niet alleen voor mannelijke gasten bedoeld, wat wel vaak de aanname is, maar net zo goed voor vrouwen.
De opleiding voor een geisha begint vaak al in het zesde of zevende levensjaar. De intrede van de nieuwe meisjes gebeurt in een ‘okiya’ ofwel een geishahuis. Daar blijven zij de hele periode van hun opleiding. Geisha's zijn trouw aan hun eigen okiya en werken in deze okiya aan hun opleiding en zelfontplooiing van hun kunsten.

In deze tijd is de interesse in het beroep van Geisha niet meer zo groot. Het is nu voor meisjes een bewuste keuze als ze Geisha willen worden. Ze leven voor hun opleiding als Geisha, iets waar ik veel respect voor heb en als je die keuze maakt vind ik dat je echt en uniek bent. Daarom vind ik deze vrouwen authentiek.

- by Cheryl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten